Így váltunk kapitalista roncstársadalommá – értékek, elvek akkor és most

1981-ben születtem. Nem sok emlékem van a szocializmusról. Sokáig nem is érdekelt, hogy mi is az. Gyerek voltam, éltem a gyerekek életét, de visszatekintve mégis más volt mint most. Máshogy nevelkedtünk, más volt az értékrendünk.

Kisdobos becs’ szó. Mekkora súlya volt annak, ha ezt mondta valaki. Mint ma az “anyád életére esküszöl” vagy van még rosszabb, a “száradjon le a f.szom”… Ezek helyettesítik ma.uttoro Úttörő akartam lenni, tiszta szívből! Úgy gondoltam, jó az ha a hazámat szolgálom. Olyan katonásdi játék, vagy mi. Ma már ha a magyar futball válogatott játszik, “bénák, sz.rok, Messi az Isten, hajrá Barca” helyettesíti. Égő lett magyarnak lenni. Sose szurkolnék olyan csapatnak akinek a stadionját csak képről ismerem. Nem lógtunk a számítógépen, mert nem is volt. Fociztunk éjjel-nappal. Néha az egész várost bejártuk, hogy találjunk egy pályát, ahová még beállhatunk játszani, annyira tele volt mind. Voltak barátaink, haverjaink, “legjobb barátunk”, akivel mindent megbeszélhettünk. Ma üresen árválkodnak a pályák, néha látni csak 1-2 gyereket, akik rúgják a bőrt.  Inkább otthon püfölik a billentyűket, idétlen, gusztustalan, primitív dolgokat posztolgatnak egymásnak, virtuális haverjaiknak. Nem volt divat. Mindegy milyen ruhába voltál, milyen volt a frizurád, nem ítélt meg miatta senki. Volt egy két gyerek akinek Adidas ruhája volt a 90-es évek elején, irigyeltük őket ugyan, de nem éreztük azt, hogy szégyenkeznünk kéne a sajátunk miatt. telefonMa a trend, a frizuradivat mondja meg ki vagy, ha nem követsz semmilyen divatot kirekesztetnek maguk közül a társaid… Mondtam is a barátomnak, mikor bejött a “szőröskapucnis” télikabát a divatba: “Na, most mindenki tudni fogja, hogy idén nem vettünk kabátot”. De mi csak nevettünk ezen. Nem volt mobiltelefonunk. Megbeszéltük, holnap itt, és ekkor találkozunk, és úgy is volt. Most a fiatalok depressziósak, nincstelennek érzik magukat, ha napközbe lemerül a telefonjuk akkumulátora. Ahelyett, hogy beszélgetnének egymással, még a szünetbe, buszon is azt nyomkodják. Leírják százszor, hogy unatkoznak, de nem mennének át egymáshoz még véletlenül sem. Facebook-olnak… szép magyar szó… Na ilyen szavakat se használtunk, mi magyarul beszéltünk. A tanárt tiszteltünk, féltünk is némelyiktől. Ha rosszat csináltunk, reménykedtünk, hogy otthon nem derül ki, mert akkor még a szüleink is lekevernek egyet. Mára ez is megváltozott. Tanárverés, visszabeszélés, de még a “normálisabb” gyerek is lazán odaböki, hogy “nem”, ha testnevelésórán olyan feladatot kap, ami neki nem tetszik. Én fölmásztam a kötélre, pedig féltem, de meg kellett csinálni, legalábbis azt éreztem. Aztán úgy curikkoltam lefelé, hogy majd leégett a kezemről a bőr. Szex. Hát mi úgy vártuk a szilveszter estét… Gondolom nem voltam egyedül ezzel. A két közszolgálati csatornán sose ment semmi erotika (vagy csak én fociztam pont akkor), ám szilveszterkor mindig felvillant egy kebel. Nagy élmény volt. Pirulva, szégyenkezve mertük csak nézni. Később már volt Angyalbőrben, Nelli kisasszonnyal, és “túlfűtött” bájaival. ejjelnappalbudapestVan most Éjjel-nappal Budapest, szuper időpontban, had lássák a kicsik is, sőt még 16 éveseket is bele akarnak vonni, ebbe gusztustalan parádéba. Szerelmesek akartunk lenni, nem pedig numerakirályok. Ipari iskolába jártam, így elég laza srácokkal voltam egy osztályban, 27-ből 4-5-nek volt csak barátnője a 4., most már 12. év végére, de senki se cikizte a másikat, hogy neki miért nincs. Ugye most meg már 14 évesen van kb ennyi, vagy még több. Húszas éveimbe, mikor már volt jogosítványom, de autóm még nem, mindenhová gyalog jártam a haverokkal. Néha egy éjszaka több 6-7 kilométert is mentünk a buliba oda-vissza. Útközbe találkoztunk itt-ott, összeverődtünk. Sok mai tinik meg már az 500m-re lévő iskoláig se akarnak gyalog, menni tisztelet a kivételnek. “Apa vigyél el légyszi”, vagy “hívlak ha vége a bulinak, és jöhetsz értem”, és már mennek is. Apám úgy kiröhögött volna, hogy futva mentem volna az iskolába. Sorolhatnám sokáig a példákat.  Végül egy példa. A fodrászom mesélte, aki egy panellakás földszintjén lakik. Egy nap az ablaka alatt 13-14 éves forma srácok ricsajoztak már hosszabb ideje. Megunta, hát rájuk szólt erélyesen, hogy ne ott óbégassanak már az ablaka alatt. A válasz: “fogd be a pofádat te vén buzi!” Elképesztő…

uttoro4 uttoro5Nem akarok senkit bírálni, se szülőt, se gyereket. Én is sok hibát követtem el. De ez az én dolgom is, mert ezekkel a jelenségekkel találkozom minden nap. Nagyon rossz út. És nem vezet sehova. Valahol csak volt értelme annak a kisdobos, úttörő nyakkendőnek, a honvédségnek. Mert mi nem így nőttünk fel. Hangsúlyozom, vannak kivételek és előttük le a kalappal, hogy ellen tudnak állni a mai liberális értékekkel teljesen összezüllesztett erkölcscsel, és értékrenddel.

Csókási Attila

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Hozzászólások

  • Gayer András  On 2013/10/09 at 1:03 du.

    Igen,igen!Akár én is igy mondanám,pedig én hogyismondjam…jobboldali-nacionalista-populista-mi is még… vagyok.DE KÁDÁR ALATT JOBB VOLT!minden kényszuerü külpolitikai igazodása ellenér közelebb állt a speciális magyar értékrendhez-az átlagember életéhez mint ez a csapbol is folyó jenki/világállami/ törtetö müanyag-életérzés propagálása.Müanyag, mert fiatalok ebben nönek fel,ezt vélik természetsnek…Mi lesz itt/és a világban/ha pl.1 hétig nincs áram,nincs internet,facebook,tévé,rádio,…Érdkes kisérlet lesz…látni egy nemzedék lelki,de fizikai össeomlását is.

  • Borosné Nyeső Éva  On 2013/10/09 at 11:00 du.

    Hát igen! Kedves Csókási Attila! Vannak kivételek, és Ön is az. Aki 81-ben született, és így látja a jelent, az nagyon is kivétel. Főleg azoknak az embereknek a szemében, aki 61-ben születtek mint én is. Gondoljon bele abba nekünk mennyit jelentett az úttörő, illetve kisdobos nyakkendő. Volt közösségünk, sportoltunk, de nem mindíg mint kisdobosok vagy úttörők, hanem mint gyerekek, akikkel megszerettették a mozgást. Szívvel lélekkel csináltuk. Az otthon pedig olyan volt, (ahol voltak gondok), de anyukám főtt étellel várt, amit az udvaron kapirgáló tyúk tojásából való frissen gyúrt tésztából készített. Volt az istállóban tehén, az ólban disznó, ősszel a sok kacsa hápogásától voltak hangosak az udvarok. A veteményes kert is múködött. Sokat kellett otthon dolgozni, azért mert otthon volt az anyuka és elláta a gyereket nem volt depressziós. Nem volt sok pénz akkor sem. Mások voltak az értékek.
    Gayer András! Ha egy jobboldali-nacionalista-populista-mi is még….nézeteket valló ember is ezen a véleményen van “DE KÁDÁR ALATT JOBB VOLT!” akkor itt már tényleg nagyon nagy bajok vannak. Igen, és ez a nemzedék azon az állásponton van, hogy ő örül, hogy ebben a világban él, mert régen mikor nem volt számítógép, internet stb. stb. akkor silányabb volt az élet. Hát aki megélte hát akkor melyik is a silányabb? Hol vannak az értékrendek?

  • csaba sipos  On 2013/10/10 at 4:12 du.

    Szép és igaz!!!!!!

  • Zoltán  On 2013/12/07 at 8:44 de.

    Rengeteg igazság van az írásban. Egy dologgal nem értek egyet. Ne emeljük ki a kisdobosság vagy úttörőség fogalmát ez ügyben. A cserkész mozgalomban ugyanúgy le lehetett kötni a gyerekek, fiatalok energiáját hasznosan. A lényeg, hogy figyelni kéne a gyerekeinkre, magunkra, igenis fel kell lépnünk minden olyan jelenségnél ami megnyomorítja a mai társadalmunkat. Pl. ajánlom mindenki figyelmébe Puzsér Róbert írásait és kivételes humanizmusát. Ha mindenki olvasná és értené is amit üzen, magunkra sem ismernénk. Itt egy remek példa, és honnan? Az átkozott fészbukról… 🙂 https://www.facebook.com/Robert.Puzser/photos/a.362831433792676.84195.294337027308784/490921624316989/?type=1

    • Irén  On 2013/12/21 at 10:41 du.

      Kedves Zoltán! Kéri, hogy ne emeljük ki a kisdobosság vagy úttörőség fogalmát ez ügyben. Én csak azért nem tennék így mert igazán ez világít rá, hogy a közösségnek mekkora formáló ereje van. Ebben az esetben pedig a legformálóbbak voltak szerintem, ami a gyerekek nagy százalékát bevonzotta, akár a cserkészmozgalom is. Már nincsenek ezek, a gyerekek szanaszét. Néhányan igyekeznek a helyzetet rendezni, különböző programokkal de az már nem az. Ugyan is akkor voltak szabályok. 6 és 12 pont, ami ma is megállja (megállná) a helyét. A mai szabadidő eltöltésben ezek sem szerepelnek és ugye ugye, mennyire hiányzik? Naponta ingázom, elképesztő és hajmeresztő, ahogy a fiatalok viselkednek. De nincs min csodálkozni, hisz legalább a harmadik generáció és azok gyerekei akiknek fogalma sincs e minimum normákról. És ha elvész a minta, nincs honnan átvenni. És nem csak a viselkedés formát, hanem egyáltalán azt, hogy, hogy álljon meg a lábán az életben, ne az a kis réteg tartsa el. Szomorú, nagyon nagyon szomorú.

  • Mária Szné Barta  On 2013/12/07 at 2:13 du.

    Nekem is szép és boldog napjaim voltak azok az évek,én igaz városba nőttem fel de voltak grudok ahol lehetett játszani ,a nyugati pályaudvar közelébe volt a lakásunk ,és nem egyszer gyalog mentünk a ligetbe ahol szépen kiépítve közlekedési park játszótér és jókat lehetett játszani.Amikor felnőttem volt munkám megtudtam élni a fizetésböl nekem szép emlékeim vannak.Most ezt nem mondanám el .

  • Várhalmi Lászlóné  On 2013/12/07 at 8:30 du.

    Nagyon örülök a reális életszemléletének, kedves Attila. Én sokkal idősebb vagyok, még régebbi dolgokra is emlékezem. Voltak nehéz időszakok, de sokkal, nagyon sokkal jobb, emberközelibb volt az élet. A munkahelyen volt szórakozás is, nemcsak robot.

    • Peti  On 2013/12/08 at 10:39 de.

      Ja minenkinek nagyon jó volt az a rendszer.akinek előtte nem volt semmije. Akinek volt mint az én családomnak, szépen kuláknak nyilvánitották, elvették a boltjukat, házukat bútorokkal mindennel. Egy fele akkora ház egy szobájába költöztették be a családot.
      Arról hogy gazdaság abba rendszerbe rokkant bele arról már ne is beszéljünk.

    • Mumus  On 2013/12/08 at 3:42 du.

      Hát kedves Peti minden tiszteletem és nem is sérteném meg de had mondjam el én ,hogy gondolom.Nincs jó vagy rossz válasz ebben a témában gondolataim szerint a kisebbik rosszat kell választani, mint mondjuk az ön példáját.Nekem sem volt semmi és még is valamim,volt és van becsületem valamint hitem.Hiszem ,hogy a kisebb rossz szemléletében történtek a dolgok.Végül is nem mindegy egyenrangúvá tenni valakit egy ügy kapcsán vagy
      vagy megoldás terén vagy sokakat egy védelme miatt földönfutóvá.
      Nem panaszkodom mert munkám révén és akarat hiánya nélkül mindig is boldogultam .
      ( ” kinek nem inge ne vegye ” következő szavaim.) Viszont a bürokrata úgymond elit társadalmi réteg azt gondolta és még most is úgy vélekedik ,ők szarták a spanyol viaszt és különbek bármely Magyar honfitársuknál. Pedig ha belegondolunk ép úgy semmivel nem különb és nem értékesebb mint a földeket túró gazda. Ha dolgozna épp úgy izzadna ,ha őt korbácsolnák éppúgy hasadna bőre és serkenne vére.

      Kellemes estét. A Magyarok istene vezesse utatok.

  • Edit  On 2013/12/08 at 12:41 du.

    Sokkal, de sokkal jobb volt a szocializmusban. Ez a nagy demokrácia csak pusztulást hoz

  • Mackó  On 2013/12/08 at 12:51 du.

    Peti; vedd úgy, hogy bevezették az egykulcsos adót. Természetesen ez vicc, de az ország 99% jobban élt, az meg nem igaz, hogy a gazdaság megrokkant, sőt, sokkal de sokkal jobban teljesitett. A rengeteg gyárunk, üzemunk,mezőgazdaságunk mind – mind termelt,biztonság,jövőkép,pénz volt mindenkinek. Emlékez a Bécsi rohamra 89-ben három honap alatt kivittük az osztrákok egyéves GDP-jét.Videó – Gorenje – stb. Volt pénzük az embereknek, most ha kell valami irány a bank hitelért. Aki megélte azt a kort tudja a különbséget.

  • Juli mama  On 2013/12/08 at 1:26 du.

    Én egy 7-unokás nagymama vagyok. Nagyon sajnálom, hogy az unokáimnak nem lehetnek olyan élményei, mint nekünk voltak. Szüleinknek volt idejük arra, hogy velünk foglalkozzanak. Igaz, nekünk is többet kellett dolgozni a ház körül, a háztartásban, mint a mostani gyerekeknek. De eközben is együtt voltunk. Természetesen voltak korlátai is annak a rendszernek, időszaknak. Nem utazhattunk kedvünkre külföldre (kezdetben még szocialistába sem), éveket vártunk arra, hogy új autóhoz juthasson a család. De mégis más volt: emberibb. Szüleinknek nem kellett attól félni, hogy kirúgják őket a munkahelyükről, így csak a fáradtságot hozták haza a munkahelyükről, Persze nehéz volt. Nem ettük kilószámra a húst. Volt, hogy anyám elment hajnali 4-5 óra körül a kisszékkel a henteshez “sorba ülni” és előző este kiadta, hogy reggeli után menjek oda és váltsam fel. A várakozás közben nem az okos telót nyomkodtuk, hanem beszélgettünk. Gyerekként érdekes volt hallgatni az idősebbeket, de ők is érdeklődtek irántunk, kérdeztek az iskoláról, a tanulásról. Hol van ez ma már? Kit érdekel, hogy volt/van a másikkal? Jóformán a közvetlen szomszédainkat sem ismerjük, mert mindenki rohan. Oda lettek az elkötelezettség nélküli emberi kapcsolatok. Nagyon nagy kár értük.

  • Anett  On 2013/12/08 at 2:07 du.

    Igen, igaz amit irtál. De nemcsak a negativ oldalát kéne a mai világnak nézni és összehasonlitani a múlttal. Én is 1981-es születésü vagyok, de nemhiszem, hogy azért voltam jól nevelt, mert élt bennem a pionirok és honvédség szelleme. A szüleim neveltek, mutatták meg mik az értékek, persze nem egyedül, az iskola is segitett. Ma a világ megváltozott, felgyorsult, az interneten a gyerekek előtt gyorsan terjedő információkat a szülők nem tudják vagy nem is akarják ellenőrizni. Vajon mit tanul egy fiatal gyerek a filmekből ahol már nincs tabu téma, és az életet úgy mutatják be, amilyen az valójában? A mai világban mégnagyobb szükség van a család és a szülők nevelésére, persze elég nehéz ha a család csonka, vagy eleve problémás, nézzük csak meg pár év alatt hány házasság ment tönkre, vagy hány anya neveli egyedül a gyerekét, ezekből a gyerekekből aztán milyen felnőttek vállnak? Milyen példát mutatnak a szülők a gyereknek? Az iskola másodlagos, ha a szülő csődöt vall, ott az iskola már nem tud segiteni.
    Az internettel kapcsolatban pedig én örülök, hogy van, és nagy segitségnek tartom. Iskolás koromban sokat kellett könyvtárba járni, sokszor nem is találtam semmi anyagot a dolgozataimhoz, ma pedig egy kattintással rengeteg forráshoz jutsz. Az információ ingyen van, bármiről lehet keresgélni, lehet tanulni, tévét nézni, kurzra járni, nem kell banka mászkálni, a csekket is be lehet fizetni a neten, minden sokkal kényelmesebbé vált. A társadalom változik, a világ változik, kár visszasirni, nem sirjuk vissza a 30-as 50-es éveket sem, talán csak az aki akkor élte ifjúkorát. Meg kell tanulni alkalmazkodni. Egyre több a tiszteletlen gyerek? Legyen, ignoráld! Iskolában egyre többen beszélnek vissza a tanárnak? Kár a gőzért nevelni őket, vannak szüleik, neked az a dolgod hogy tanits, ha a gyerek nem akar, ha a szülei sem nyomják, ez nem a te bajod lesz, hanem az övék. Tiszteletlen volt? ez legyen információ, hogy honnan jött és milyen szinten van. Én személy szerint sokkal több negativumot találtam a kommunista rezsimben mint a kapitalistában. Akkor is csaltak, volt korrupció csak épp kussolni kellett, most legalább minden nyiltan megy. Én nem mennék vissza a 80-as évekbe, és holtbiztos nem akarnám, hogy újra úttörő hülyeséggel tömjék a gyerekeim fejét. Aki akar focizni, az focizzon, aki meg számitógépes zseni akar lenni, hát legyen, mindkét ember értékes szolgálatot tud nyujtani a társadalomnak. Emberek ébredjetek fel, 2014et irunk nemsokára, a 80-as évek már történelem!

  • Lonalej Intell  On 2013/12/08 at 5:15 du.

    Az a véleményem 58 éves vagyok, és amikor én voltam húsz éves, ugyan ezt mondták az idősebbek, szülők ránk is. Hát ez nem újdonság és ugyan így lesz majd a mostani húsz évesek ugyanígy szapulják a fiatalabb nemzedéket majd. Ők sem rosszabbak nálunk, csak mások. Majd az élet megtanítja őket (vagy nem) mi a normális, de mindenki a saját döntéseinek következményeit fogja hordozni. Az élet igazságos, és az idő demokratikus. Mindenkire egyformán hat, és mindenki saját élete kovácsa. Annyit azért hozzátennék, hogy a gyermekeink amilyenek, azt mi neveltük. Olyanok, amilyennek mi neveltük őket. Nem lehet hogy velünk van a baj? Aki a fiatalokat korholja, először magára nézzen, mit adott, mit engedett meg neki és tőle milyen példát látott a gyereke???????????????
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Irén  On 2013/12/21 at 10:58 du.

      Lonalej Intell Magamra nézek. Igen én úgy gondolom, sikerült némi emberi értéket átpalántálnom. Mind ettől függetlenül akkor is zavar, hogy a napi ingázásaim során a visítva, röhögve elmesélt 15 évesek szexuális élményeit kell hallgatnom. Ha véletlen megcsörren a telefonom, képtelenség beszélni, mert úgy üvölt mellettem, mint a fába szorult féreg. A tanárt simán letegezi és ez még csak enyhe. És mint fentebb írtam, sajnos ez a minta, példa nélküli generáció már a többedik. És itt a válasz. Akikről ma szó van, már az ő szülei sem igazán részesültek abból a mintából, amit normának nevezünk. ” csak mások”? szerintem nem így van. Mi nem törtünk zúztunk, a Közterületet megbecsültük, tudtuk a szemete hova kel tenni, nem firkáltunk falakat, tiszteltük az idősebbet, gyerekként is segítettük egymást, mert voltak tanuló párok, még sorolhatnám. És Ön úgy gondolja, nem rosszabbak , csak mások? Szerintem nem így van. Nehéz lesz ezen változtatni. És mint mindig, most is tisztelet a kivételnek!!!!!!

  • Balázs  On 2013/12/08 at 9:52 du.

    Sajnos én nem éltem abban a korban amiről itt szó van.Fiatalságom révén vélhetően nem tudom átélni azt az érzést amiről önök itt beszélnek.Sosem voltam se Kis dobos se úttörő.Gyerek koromban úgy éltem( amikor már persze valamennyire tisztában voltam a dolgokkal) hogy az egy borzalmas rendszer volt hiszen bármikor kidobhattak az otthonodból se szó se beszéd és csak úgy legyilkoltak vagy Szibériába száműztek.Most hogy 1 kicsit ” idősebb” fejjel gondolkozom pár éve kutatásokat végeztem.Minden akkor élő általam értelmesnek itélt felnőtt véleményét kikértem hogy milyen volt akkor és azóta mely kormányok politikai/gazdasági élet változott és melyik volt a legjobb.A kutatásaim előtt is úgy gondoltam hogy a becsület az igazmondás az őszinteség az emberek tiszta esetleg ok nélküli szeretete,a tisztelet és az értékrendek a legfontosabbak.Aztán amikor hirtelen bele csöppentem a nagy világba szomorúan tapasztaltam hogy ezek a számomra értékek az emberek és nem csak a fiatalok körében nem számítanak.A 21.században egymás fején keresztül vezet az út,ahhoz tudnám hasonlítani amikor pánik tör ki és az emberek egymáson taposva menekülnek.A legfájdalmasabb számomra a becsület hiánya.Hihetetlenül elkeserít hogy az adott szó mennyire keveset számít már az embereknek…Ugyan én már jócskán bele esek ebbe a generációba de sosem mentem el abba az irányba amit képviselnek a kortársaim.Hiába hívtak 10 évesen inni,hiába akartak cigit rámtukmálni kábítószert esetleges más káros dolgokat 16 éves koromig még az alkoholhoz se nyúltam.Ám ezt a cikket nagyon picit túlzásnak tartom.Ugyan igaz hogy a mostani társadalom nagy része ilyen ám nekem mégis sikerült olyan embereket találnom magam köré( és nem 1-2 embert) akiknek az adott szavában feltétlenül megbízom és bármikor tűzbe tenném a kezem értük mert tudom hogy ők kivennék onnan.Együtt szoktunk nevetni azon a mérhetetlen becstelenségen és kétszinűségen ami jellemzi a társadalmat.Amiért aggódom az az utánnunk következő generáció..Nem rég történt hogy oda jött hozzám egy elsős kislány és megkérdezte hogy nézzük e az “Éjjel nappal Budapestet” mert hogy vannak benne leszbikusok.Igen egy hét éves kislányról van szó.Ledöbbentem… Arról ami a szórakozó helyeken folyik hogy a 14 éves kislányok a wc be járnak nem ritkán 30 éves férfiakkal természetesen alkohol vagy kábítószer hatására…ehhez nem tudok mit írni.Sajnálom hogy a régi értékek így eltűntek és azt is sajnálom hogy ezeket már olyan szinten lenézik hogy hihetetlen…Sajnos még nem találtam megoldást hogy mit lehetne ezzel kezdeni de talán az évek segítenek ebben 🙂 még annyit szeretnék hozzá tenni hogyha 1 hétig nem lenne se áram se facebook se tv se internet se telefon én hulla jól ellennék a barátaimmal mászkálnánk a városban fociznánk vagy csak spontán jelmezben táncolnánk és nem érdekel hogy ki mit gondol 🙂 elnézést hogy kicsit hosszúra sikeredett és köszönöm aki végig olvasta.Várom a válaszokat :))

    • kommunista17  On 2013/12/08 at 11:30 du.

      Örülök, hogy mindezt leírtad! Némileg megnyugtat, hogy vannak még olyan emberek, akiknek helyén van az eszük/szívük. Remélem, hogy előbb-utóbb ez a mentalitás fog győzni a sajnos egyre több emberre jellemző kiüresedett, silány értékrend felett.

    • Ica Pordan  On 2013/12/09 at 7:22 du.

      Csak annyi a hozzászólni valóm. 64 évesen amit itt a többiek leírtak megéltem. Sok jó sok rossz . Gyönyörű gyerekkor falun .Játék szinte semmi magunk oldottuk meg a saját szórakozásunkat ,ha nem kellett segíteni .Szép volt .-én már tanulhattam . A szakmámban dolgozhattam 29 évig , de sajnos a gazdasági politika máshogy rendezte .Szültem 3 gyermeket ,ma már meggondolnám.Tudom változik a világ Én is hozzá változtam ,na tudok élni tv -nélkül ,be sem kapcsoljuk ,az internet és a mobil hiánya sem hagy nyomot bennem.De nagyon hiányzik a becsület a tisztesség .Az adott szó ma már nem kötelez –nem csak egyszerű emberektől hanem a A NAGYOKTÓL.akik a mi sorsunk felett döntenek ez szörnyű és mire vall??? emberetelenségre .”Ebben élünk és ne csodálkozzunk nagyon hogy a felnövő generáció olyan ..–amilyen.Társadalmi probléma ezt már hallottam többször.Megoldás ki tudja mi lenne a jó???

  • max69  On 2013/12/09 at 12:59 de.

    Na végre egy cikk ami tetszett!!!!!!!!!!
    Ez az egész bele értve a hozzá szólásokat is a legjobb évek óta!!!!
    BIG LIKE!!!!

    • András Kovács  On 2013/12/10 at 6:47 de.

      62-ES VAGYOK. AZ AKKORI RENDSZER KIREKESZTETT CSALÁDAI EGYIKÉBEN NEVELKEDTEM. ACSALÁDOMAT MEGBÉLYEGEZTÉK,PEDIG CSAK SZORGALMAS IPAROS-KERESKEDŐ-PARASZT CSALÁD VOLTUNK,AKIK RAJTUNK KÍVÜL ÉVES VISZONYLATBAN 10 CSALÁDNAK ADOTT MEGÉLHETÉST. EZT A GAZDASÁGOT EGY PÁLCATÖRÉSSEL ELDÖNTÖTTÉK,HOGY MEGSEMMISÍTIK.NEM CSAK MOST,RÉGEN IS KIVOLTUNK SZOLGÁLTATVA.CSAK MOST TANULT SZEMÉT BÜNÖZŐKNEK,RÉGEN MEG A TANULATLAN KOMMUNISTA ALJANÉPNEK, AKIT UGY KEZELTEK A TANÚLT EMBEREK AHOGY AKARTAK. AZ APÁM NEM KAPOTT A KÖRNYÉKEN MUNKÁT,FELGYUJTOTTÁK A HÁZUNKAT A NAGYAPÁMAT TÖNKRE VERTÉK,UGY KÉNYSZERÍTETTÉK A TSZ-TAGSÁGRA,HOGY JEGES VIZBE ÁLLÍTOTTÁK. HURRÁ NAGY SZOCIALIZMUS.MIND A RÉGI HIBÁK MELLETT TUDTUNK TANULNI,IGAZ NEM AZT AMIT AKARTAM,MERT EGY EMBER AZ ÁLLT ISKOLÁBA ELDÖNTÖTTE HOGY KIBŐL MILESSZ..TUDTA HÁZAT ÉPÍTENI-NEM OLYANT AMILYENT AKARTAM MERT EGY EMBER A TANÁCSNÁL MEGMONDTA, HOGY NEM ILLIK BELE AZ UTCAKÉPBE.TEHÁT AZTMONDOM,VOLT BENNE JÓIS CSAK KEVÉS.MUTASSON NEKEM EGY EMBERT VALAKI AKI MEGTUDJA MONDANI HOGY MI VOLT A MULT RENDSZER REÁL BÉRE ÉRTÉKE. HA NÉMETORSZÁGBA VALAKI SZORGALMASAN DOLGOZOTT MINDENE MEGVOLT.ITT A BELÜNKET DOLGOZTUK KI AKKORSEM TUDTUNK EGY SZINTNÉL FELJEBB UGRANI. ENNYI A REALITÁSOKROL,A MULT SZELLEMÉNEK VISSZA SIRÁSÁROL. KINEK A JÓ—KINEK A ROSSZ MARADMEG. ENNEK ELLENÉRE VÁRJUK CSAK AZ ERKÖLCS UJRA TISZTULÁSÁT. ADJON AZ ISTEN SZEBB JÖVŐT!!!!

  • Varga Gyula  On 2013/12/10 at 5:42 de.

    Mikor munkába állhattam kezdett befulladni a rendszer,aztán NSZK-ba járt Grósz elvtárs kölcsönkérni.Elvtársak Ausztriába jártak fagyasztoládáért stb.Aztán a SZovjetek ithagytak bennönket mint eb a szaharát.Amit közösbe felépitettek eleink azt négy óra alatt széthordták az illetékes elvtársak.

  • Handler Ármin, országjáró  On 2013/12/10 at 12:25 du.

    Gratulálok, jó az ilyen sorokat olvasni. Már-már azt hittem, hogy egyedül vagyok ezzel a rokon szemlélettel. Sajnos – vagy hála Istennek, magam sem tudom – nekem még országos tapasztalatom, ismeretem is van, hiszen hétszer jártam be Magyarország 3176 települését. Speciális ország és társadalomismeretem tisztám megvilágítja a gondokat, problémákat…többek közt azokat, melyek fenti cikkben is leíródtak….Fájó ezt mondani, közhelyként, hogy ..hát ez van…a még rosszabb, hogy nem látni pozitív változást, sőt inkább egyre lejjebb süllyedünk a nemzet feneketlen mocskában…sajnos….

  • Krisz Roland  On 2013/12/15 at 10:23 du.

    Jómagam is 81-es születésű vagyok, hasonlóképpen érzek. Számomra a tanár mindig vezető volt, aki tudta, hogy mi a helyes, qvalifikáltabb volt nálam. A barátokkal történő találkozásokból a biciklizésekre gondolok vissza legszívesebben, mert azok tetszettek számomra leginkább.
    Viszont a világ folyamatosan mozgásban van, változik. A technológia által még gyorsabban, mint ahogyan az agyunk képes elfogadni azt, átállni, reagálni rá. A mai fiatalok már ennek áldozatai, de ők ezt egyáltalán fel sem fogják, nekik ez tényleg teljesen természetes. Nem lehet rájuk húzni hirtelen azt, hogy “bezzeg a mi időnkben”, ezt ugyanúgy az elődeinktől is megkapjuk a mai napig. Viszont helyes utat lehet mutatni, tanácsot adni.
    Jómagam is szomorúan látom a mai fiatalok céltalan tántorgását az utcákon, amit vagy a nemrégiben elfogyasztott drog, vagy az alkohol, sőt akár mindkettő okoz. Ma már az a király sajnos, aki a legnagyobb hülyeséget megcsinálja, mint például fogadásból ki fogyasztja el a legtöbb felest, stb.
    Véleményem szerint a tisztelet az, ami hiányzik a mai fiatalokból. Egyszerűen nem tudják, hogy mi az. Nem csak hogy mit jelent, hogy hogyan kell viselkedni, stb. Nem ismerik lassan magát a szót sem, hogy valójában mi az. A másik dolog: a szeretet.
    Oké, akár ki is lehet nevetni. Tisztelet… szeretet… ugyan. Aztán majd jön még a másik sokat használt szó: becsület. Én pedig visszakérdeznék. Miért? Mi baj ezekkel a gondolatokkal? Csupán három olyan szó, aminek régen értelme volt, és a mai napon is értelme kéne, hogy legyen. Én a mai napig eszerint a három gondolat szerint élek, és bár nem lettem tőle rohadtul gazdag anyagilag, de egészségesen élek, nincs lelkiismeret-furdalásom, és mindenem megvan, amire szükségem van. Még családom is. Ismerőseim is. Barátaim is.

  • tartarossz.blog  On 2013/12/16 at 9:13 de.

    Ennek az írásnak az az üzenete, hogy a régi rendszer tiszta és kimért alapokra épült. Még akkor is ki kell jelenteni ezt, hogyha voltak is zűrzavaros idők Rákosi-korszak vagy 1956.és a megtorlások, amelyek rossz fényt vetnek erre a múltra. Bizonyára 70-es évektől már megvolt a jó irány, lakótelepek épültek gombamódra, a nyugattal szembeni ellenkultúra minden tekintetben és nem csak a propagandájában egy békésebb jólétibb világ és társadalom és egy új szocialista embertípus kialakulásához vezetett volna. Az út már ki volt kövezve, és a rendszerváltás pont emiatt tragikus, betört ide minden ami valamiféle arányátveszett diszharmónikus ragadozó – életszemléletet képviselt, az első horror filmek szinte sokkolták az itt élő embereket, a 70-es évek nyugalmából és a kádári jóléti államból pedig romhalmazt és kapitalista fertőt csináltak. Ezért nem menti fel őket semmi a bűneik alól és nem áll jogukban kommunistázni az év mindenapján belerúgni a múlt alapvetően békésebb és emberi szempontok alapján tisztább rendszerébe!

  • Edit  On 2013/12/16 at 11:40 du.

    Nagyon ertelmesen osszefoglaltad a mondani valodat es sokunk velemenyet.
    Tizen ot evvel vagyok idosebb , annyival tobb remek gyerekkori elmenyem van : mar nem a veres -szaju kommunizmusban , de a biztonsagos , tomegsportos , SZOT-udulos , uttorotaboros evekben voltam gyerek.
    Ami viszont minden alkalommal elkapraztat , az a magyar nyelv hasznalata , kulonosen irasban feltuno ez : az irasjelek helytelen hasznalata , a -ba , –be , -ban , -ben nem helyes hasznalata es kedvenc , nagyon tisztelt es szeretett kommunista tanito nenim kedvenc vesszoparipaja : ” Ha’ttal nem kezdunk mondatot !!! ”
    Elnezest kerek az ekezetek hianyaert , kulfoldon elek , nem cserelgetem a computerem nyelvezetet , de hozza akartam szolni soraidhoz !

  • szentendre@comcast.net  On 2013/12/17 at 1:37 du.

    En 1970 ben szulettem es semmi penzert nem cserelnek a mai fiatalokkal.Nem tudjak ertekelni a dolgokat es arrol nem is beszelek,hogy milyen szemtelenek.Sajnos valtozik a vilag es vele egyutt nekunk is valtozni kell.Nekunk mas volt abban az idoben felnoni Magyarorszagon es en mar regota nem elek ott,de latom es hallom a hireket es neha csak tatott szajjal ulok es azon gondolkodom,hogy mi tortent azzal a szep kis orszaggal?

  • sanyi  On 2014/04/27 at 9:54 de.

    55-ös vagyok,azért jártam a kiszbe mert ott voltak a lanyok.

  • BT  On 2014/04/27 at 1:30 du.

    Alapvetően egyetértek, azt leszámítva, hogy a Barcelonának szurkolok, hiába nem jártam még soha a katalán fővárosban.
    Tudom, hogy nem tartozik élesen ide és nem is erről szólt a poszt, de szerintem gyönyörűen játszanak, a tili-toli, a passzolgatásaik, aztán ahogy hirtelen rést találnak a pajzson és lőnek! Nem vétek szerintem olyan csapatnak drukkolni, akinek még nem voltál élőben a meccsén. 🙂

Trackbacks

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: